noorany

آموزش قرآن و تربیتی

 

اللهم صل علی سیدنا محمد و آله مَااختلف المَلَوان و تعاقب العَصرانِ و كر الجدیدان و استقبل الفرقدان و بلغ روحه و ارواح اهل بیته منِی التحیه و السلام 
 
 بارالها رحمت فرست به آقا و پیغمبر ما حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و آلش مادامی كه كشتی رانان در رفت و آمدند و شب روز تكرار می شود و ستارگان باز می تابند و روی می آورند و برسان به روح پیغمبر و خاندان گرامیش از طرف من تحیت و درودی خالص .
 
 (شرح فضائل صلوات-مرحوم اردكانی-ص177)
 

 

+نوشته شده در جمعه 20 اسفند 1389برچسب:حاجت , آرزو, دعا, صلوات,,ساعت18:9توسط در پی نور | |

 
مسئولیت دین در زندگی انسان، تنظیم روابط انسانی است و روابطی که دین در زندگی انسان به تنظیم آنها می پردازد چهار نوع است:
۱) رابطه انسان با خدا
۲) رابطه انسان با خود
۳) رابطه انسان با دیگران
۴) رابطه انسان با اشیاء و افکار
این روابط جنبه مثبت و منفی دارند. رابطه انسان با خدا گاهی به بندگی، توبه، تضرغ، اخلاص، حسن ظن، شکر و یقین متصف می شود و گاهی به کفر، انکار، استکبار و سوءظن. رابطه انسان با دیگران گاهی به تندی، زورگویی، ملامت، دشمنی، جنگ، بغض، خیانت و تنفر متصف می شود و گاهی به نرمی، بخشش، آسان گیری، تسامح، خدمت، دوستی، نیکی و امانت.

● نمونه هایی از رابطه انسان با خود در قران
 
روش قران در این مساله این است که در ضمن مفاهیم متعدد، موارد این رابطه را بیان می کند و با لطافت از آنها می گذرد، به نحوی که انسان به سادگی متوجه تصور و فهم جدید از روابط انسان نمی گردد، اما وقتی مجموع آیات را در نظر بگیریم و بعضی را با بعضی دیگر ضمیمه کنیم، در می یابیم که قران فهم و تصور جدیدی از روابط انسانی را برای ما بیان نموده است و افق تازه ای را که در تاریخ تفکر بشر بی سابقه بوده به روی ما گشوده است. در اینجا ابتدا مواردی از آیاتی که رابطه با خود را بیان می کند، ذکر می کنیم و آنگاه به بررسی آنها می نشینیم.

● تحلیل رابطه
 
اکنون به منظور شناخت چگونگی تحلیل این رابطه از سوی قران و نیز چگونگی تفهیم آن بار دیگر به قران بر می گردیم. روش قران در تحلیل رابطه انسان با خودش و نیز در تعامل انسان با خود کاملا جدید بود، قران دشمنی انسانها نسبت به یکدیگر و تجاوز از حدود الهی را ظلم انسان به خود می داند نه به غیر. «هر کسی کار بدی انجام دهد یا به خود ظلم کند سپس از خداوند طلب بخشش کند خداوند را توبه پذیر و بخشنده می یابد.»
● نفس در گرو عمل است
 
این حقیقتی ظریف از حقایق قران است. قران در آنجا که می فرماید: «برای انسان جز حاصل تلاش او نیست.» (نجم:۳۹) حقیقتی بس بزرگتر از حقایق این عالم را بیان می کند و آنجا که می فرماید: «هر کس هموزن ذره ای نیکی کند آن را خواهد دید و هرکس ذره ای بدی کند آن را خواهد دید.» (زلزال: ۸،۷). حقیقت بزرگی را بیان می کند. پس عملی که از انسان صادر می شود چه خوب، چه بد راه انسان را معین می کند. این حقایق برای کسی که قران بخواند و در آن تامل کند، روشن است. ولکن آیا آنطور که مجرمان در این دنیا گاهی از نتایج عمل خود فرار می کنند، انسان قادر است در آن دنیا از نتایج عملش رهائی یابد و از آن فرار کند. در صورت عدم امکان فرار، آنطور که قران می فرماید، چه ضمانتی انسان را به قبول نتایج اعمالش در دنیا وآخرت وادار می کند؟ قران می فرماید: این ضمانت تنها نفس انسان است. به منظور روشن شدن منظور قران به مثال زیر توجه فرمائید: شخصی که به دیگری قرض می دهد، به منظور اینکه در موعد مقرر وصولش ممکن باشد، معمولا ضمانتی را از طرف مقابل دریافت می کند و این ضمان که رهن نام دارد نزد قرض دهنده محفوظ می ماند تا در صورتی که قرض گیرنده منکر شود در آن تصرف کند.
● اصل بقاء عمل
 
این اصل از مهمترین اصول در فرهنگ اسلامی و قریب به نظریه ای است که لاووازیه دانشمند فرانسوی در فیزیک در اثبات (بقاء ماده) ابراز کرده است. طبق نظریه قرآن، هیچ کوشش و عملی از انسان از بین نمی رود، از هر نوعی که باشد، و هر بهره ای از صلاح و فساد که داشته باشد. خداوند می فرماید: «روزی که هر کسی آنچه کار نیک به جای آورده و آنچه بدی مرتکب شده، حاضر شده می یابد، و آرزو می کند کاش میان او و آن [کارهای بد] فاصله ای دور بود. (آل عمران ۳۰)
پس هر کار خیر یاشری که از انسان سر می زند و انسان تصور می کند که گذشت زمان آن را از بین می برد، به آخرت منتقل می شود و آن را پیش روی خویش می بیند، با اینکه ممکن است کاملا آن را فراموش کرده باشد.

ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 26 اسفند 1389برچسب:رابطه انسان با خود در قرآن,ساعت20:29توسط در پی نور | |

 

حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.

حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنار هم به کار برده می‌شوند و در نگاه اول به نظر می‌آید هر دو به یک معنا باشند اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامه‌ها به نکته قابل توجهی می‌رسیم و آن تفاوت این دو واژه است. در برخی کتب لغت حجاب را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «الحجاب، المنع من الوصول» حجاب یعنی آنچه مانع رسیدن می‌شود.

ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 23 اسفند 1389برچسب:نقش حجاب و عفاف در عظمت زن,حجاب,زن,طهارت,عفت,ساعت20:25توسط در پی نور | |

 

 حالت توبه آن است كه انسان خود را در مورد انجام گناه واقعاً مقصّر بداند و علاوه بر‌ اينكه‌ "استغفرالله " مي‌گويد و از خداوند عذرخواهي مي‌كند، در دلش هم از خداوند متعال شرمنده باشد.

 حالت توبه آن است كه انسان خود را در مورد انجام گناه واقعاً مقصّر بداند و علاوه بر‌ اينكه‌ "استغفرالله " مي‌گويد و از خداوند عذرخواهي مي‌كند، در دلش هم از خداوند متعال شرمنده باشد. اگر چنين حالتي براي آدمي پديد آيد، قطعاً توبه او پذيرفته مي‌شود، گناهان او بخشيده مي‌شود و پرونده سفيد و درخشاني فرا روي او گشوده خواهد شد كه مي‌تواند سرآغاز ادامه حركت به سوي خداوند تبارك و تعالي باشد.

در واقع مي‌توان گفت كه توبه، بيش و پيش از آنكه يك عمل باشد، يك حالت است. حالت ارزشمندي كه به دنيا و آنچه در آن است، ارزندگي دارد. ماهيت اين حالت، با ذكر يك مثال روشن‌تر خواهد شد.


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 25 اسفند 1389برچسب:راهكارهاي دستيابي به حالت توبه ,توبه,,ساعت15:17توسط در پی نور | |

 

با سلام
دوست محترم
برای گرفتن حاجت و اجابت سریع در امور زندگی، می توانید دعای سریع الاستجابة امیر المؤمنین را بخوانید که در مفاتیح موجود است. مردی خدمت حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) شکایت کرد از دیرشدن جواب دعایش … حضرت فرمود چرا این دعا را نمی‌خوانی که سریع الاستجابة است:

اللهم انی اسئلک باسمک العظیم الاعظم الاجل الاکرم المحزون المکنون النور الحق البرهان المبین الذی هو نور مع نور و نور من نور و نور فی نور و نور علی کل نور و نور تضیئی به کل ظلمة و یکسر به کل شدة و کل شیطان مرید و کل جبار عنید لا تقر به ارض و لا یقوم به سماء و یأمن به کل خائف و یبطل به سحر کل ساحر و بغی کل باغ و حسد کل حاسد و یتصدع لعظمته البر و البحر و یستقل به الفلک حین یتکلم به الملک فلا یکون للموج علیه سبیل و هو اسمک الاعظم الاعظم الاجل و الاجل النور الاکبر الذی سمیت به نفسک و استویت به علی عرشک و اتوجه الیک بمحمد و اهل بیته و اسئلک بک و بهم ان تصلی علی محمد و ان تفعل بی کذا و کذا. که در آخر به جای عبارت کذا و کذا حاجت خود را بخواهد.
همچنین خواندن نماز جعفر طیار بسیار نافع می باشد
مشاور : دفتر پژوهشی وتر

+نوشته شده در چهار شنبه 22 اسفند 1389برچسب:گرفتن حاجت و اجابت سریع در امور زندگی, حاجت,دعا,نیل به مقصود,حواجت روایی,مشگل گشا,ساعت20:9توسط در پی نور | |

 

در تقویم انتظار، همه فصل ها از عطر بهارىمهدى علیه السلام متبركاست.
نوروزمنتظران روزى است كه از شب ظهور آغاز مىشود.
انتظار، فاصلهاى است میان دو جمعه: جمعه ولادت و جمعه ظهور.
بهار، همه طراوتش را مدیون یك گل است:گلزیباى نرگس.
اگر سختى زمستان غیبت نبود، شوق آمدنبهارعدالت معنا نداشت.
خانهتكانى،رسم قدیمى همه منتظران بهار است. بهار مهدى علیهالسلام از راه مىرسد،
خانهتكانى دلها را فراموش نكنیم.
بهترین هدیهاى كه مىتوان براى گلدان شكستهقلبمنتظرانخرید؟
یك شاخهگل نرگساست.
جمعههاكافى نیست، هر روز سهمى را به امام زمان علیهالسلام اختصاص بدهیم.
منتظرانواقعى به اشك و آه و دعا اكتفانمىكنند.
نوروزها مىآیند و مىروند، حیف است!
اگر فقط با نقل و شكلات و شیرینى و دید و بازدید برگزارش كنیم.
كملطفىمهماناست بر سر سفره بنشیند و صاحبخانه را نشناسد، حتىاگر او را نبیند.
امام زمانعلیهالسلام بیشتر از آن به گردن شیعه حق دارند!
كه فقطنیمههاى شعبان و جمعه هابه یادشان بیفتیم.
اگر خورشید از چشم ما پنهان مانده است،
تقصیر ابرها نیست،چشمان ماباران نخورده است.
حتى اگر امام از چشم ما غایب باشد، باز هم ما از چشم اوغایبنیستیم.
اى كاش روزهاى«غفلت»ما از شبهاى«غیبت»او طولانىتر نبود.
مبادا فقط وقتى همه درها به رویمان بسته شد،درب خانهامام زمانعلیه السلام را بزنیم.
مكه با همه«صفا»یى كه دارد، بىگل روى مهدىعلیه السلام بى«صفا»است.
هر دستى در آرزوى بوسیدن حجرالاسود است،
حجرالاسوددر آرزوى بوسیدندست مهدىعلیه السلام است.
منتظرتر از امام زمان علیه السلام سراغ داریم؟ 1168 سال درانتظار!
دلنشینترین اشعار در دیوان انتظار، سروده دلسپردهترینشاعراناست،
آنها كه دل بهحضرت مهدىعلیهالسلام سپردهاند.
نماز هیچ مأمومى بىامام اقامه نمىشود، ماچند ركعترا به امامخویش اقتدا كردهایم؟
دیر و زودش مصلحت است، امّا هیچ عریضهاىبىجوابنمىماند.

+نوشته شده در چهار شنبه 24 اسفند 1389برچسب:غفلت,حضرت مهدی,نوروز90,صفا,عشق,مرد,موعود,غیبت,گل نرگس,یوسف زهرا,ساعت17:46توسط در پی نور | |

 

كی ببینم چهره زیبای دوست ؟
كی ببویم لعل شكر خای دوست ؟
كی در آویزم به دام زلف یار ؟
كی نهم یك لحظه سر بر پای دوست ؟
كی بر افشانم به روی دوست ، جان ؟
كی بگیرم زلف مشك آسای دوست ؟
این چنین پیدا ز ما ، پنهان چراست ؟
طلعت خوب جهان آرای دوست ؟
همچو چشم دوست بیمارم ، كجاست ؟
شـِكـّری ، زان لعل جان افزای دوست ؟
در دل تنگم ، نمی گنجد جهان
خود نگنجد دشمن اندر جای دوست
دشمنم گوید كه : ترك دوست گیر
من به رَغم دشمنان جویای دوست
چون محب ، واله و شیدا شدی
دشمن ار دیدی رخ زیبای دوست

 

+نوشته شده در چهار شنبه 6 اسفند 1389برچسب:یار,امام زمان,موعود,عشق یارشعر,,ساعت15:43توسط در پی نور | |

 

 در هر جامعه ای ارزش ها و هنجارهایی وجود دارد که از طرف مردم پذیرفته شده است و همه سعی می کنند بر طبق این ارزش ها و هنجارهارفتار کنند اگر خلاف این عمل ثابت شود ارزش به ضد ارزش تبدیل و هنجار یک نوع ناهنجاری تلقی می شود رعایت هنجارهای اجتماعی یکی از مهمترین عوامل ثبات و پایداری جوامع محسوب می شود آنچه این هنجار ها را تعیین می کند دین و عرف و باورهای مشترکی است که به شکلی معین از یک مورد قرار می گیرد و توافق جمع می گیرد امّا عرف نباید احکام دین را کنار نهد پوشش یکی از این هنجارهاست که حدود و گوناگونی آن بر اساس توافق جمعی است و التزام به آن بر سلامت و آرامش روانی جوامع تاثیر می گزارد.
 بد حجابی ناشی از نوعی احساس حقارت و محدودیت روحی ، عاطفی ، محبت ، توجه و ... است .به جوانان کودکان و نوجوانان بیاموذیم که به  بد حجاب شدن جواب نه بدهند و دنبال گوهر حجاب باشند.   

 

+نوشته شده در چهار شنبه 17 اسفند 1389برچسب:امر به معروف و نهی از منکر , مطهری,زن زیبا,مرد,نگاه,هوس,حجاب ,بیماری روحی,اجتماع,ساعت16:28توسط در پی نور | |

 

1-    نشان دادن اندام خود برای جلب توجه و اعلام زیبائی به دیگران و نشانه حقارت است.
2-    کمبود روحی
3-    بی خبری از عمق احکام دینی
4-    غفلت از خدا
5-    تحت تاثیر رسانه های گروهی مانند ماهواره و انواع سی دی های مبتذل و ...
6-    تشویق و ترغیب نهاد خانواده و همسا لان و نگاه همراه با تشویق برخی اجانب در معابر و محافل.    

 

+نوشته شده در چهار شنبه 20 اسفند 1389برچسب:علل اعراض از حجاب,مطهری,حجاب,زن ,مرد,زن زیبا,اندام زیبا,روحی,ساعت17:36توسط در پی نور | |

 

1-    عمل به فرمان خداوند سبحان
2-    اقتضای فطرت و وجود صفت شرم و حیا در انسان
3-    حفاظت و صیانت از تعرض نا محرم و نگاه شیطانی
4-    مصونیت از هر کونه آلودگی اجتماعی
5-    جاو گیری از فساد و نا امنی برای زنان و جامعه
6-    جلو گیری از تحریک شهوات مردان هوسران
7-    نیت شیطانی و هوی و هوس و فساد را ریشه کن می کند
8-    موجب نورانیت دل می شود

    علامت عدم علاقه و نیاز به نگاه مردان بیگانه و نامحرم

+نوشته شده در چهار شنبه 15 اسفند 1389برچسب:علل لزوم حجاب,شرم حیا,نگاه مرد,مرد,زن,گوهر,در,نامحرم,هوی و هوس,ساعت1:34توسط در پی نور | |

 

    صاحب وسائل این روایات را به استحجاب حمل کرده است .ما قسمت عمده آنها را ذکر می کنیم :
الف ) امر المؤمنین علی علیه السلام به فرزندش امام مجتبی چنین توصیه می فرماید :
« و اکفففعلیهم من ابصارهن بحجابک ایاهن ،فان شدة الحجاب ابتی علیهن ،ولیس فروجهن ..
من ادفالک علیهن من لا یوثق به علیهن و ان لا یعرفن غیرک فافعل»
یعنی تا می توانید کاری کن که زن تو با مردان بیگانه معاشرت  نداشته باشد . هیچ چیز بهتر از خانه زن را حفظ نمی کند.
همان طور که بیرون رفتن آنان از خانه و معاشرت با مردان بیگانه در خارج خانه بر ایشان مضرر و خطرناک است وارد شدن مرد بیگانه درداخل خانه و اجازه معاشرت در داخل خانه نیز مضر و خطرناک است . اگر بتوانی کاری کنی که جز تو مرد دیگری را نشناسد چنین کن .
حدیثی است از حضرت زهرا علیه السلام هر چند فقهاء بدین حدیث استفاده نمی کننند اما   می تواند توجه صحیحی داشته باشند . خلاصه این است : « روزی رسول خدا از مردم پرسیدند ، چه چیز برای زن از هر چیز بهتر است ، کسی نتوانست پاسخ بگوید .
حسن بن علی علیه السلام کودک و در مجلس حاضر بوده قصد را برای مادرش زهرا سلام الله علیها نقل کرد ، زهرا فرمود از همه چیز بهتر برای زن این است که مرد بیگانه ای نبینید و مرد بیگانه ای هم او را نبیند .

+نوشته شده در چهار شنبه 14 اسفند 1389برچسب:توصیه های اخلاقی ,زن,مرد,زهرا ,گوهر,در,حجاب,رسول خدا,علی ع ,,ساعت9:31توسط در پی نور | |

 

                           اسلام سفارش های زیر را برای زن و مرد مقرر کرده است :
1-    هر مسلمانی چه مرد و چه زن باید از چشم چرانی و نظر بازی اجتناب کنند.
2-    مسلمان خواه مرد یا زن باید پاکدامن باشد و خود را نیز از دیگران حفظ کند.
3- زنان باید پوشش داشته باشند و آرایش و زیور خود را بر دیگران آشکارنسازند و درصدد تحریک و جلب توجه مردان نیز برنیایند. احتمال دیگری که در معنای این جمله داده شده این است که وقتی زن پوشیده و سنگین از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاکدامنی را رعایت کند افراد فاسد و مذاحم جرأت نمی کنند متعرض آنها شوند . بنا به احتمال اول معنی جمله «ذلک ادنما ان یعرضن فلا یؤذبین » این استکه وقتی زن پوشیده و سنگین از خانه بیرون بروندبدین وسیله شناخته می شوند که آزادند .پس مورد آزار و تهقیب جوانان قرار نمی گیرند ولی بنا به احتمال دوم معنی جمله این است که بدین وسیله شناخته می شوند که زنان نجیب و عفیف می باشند و بیمار دلان از اینکه به آنها طمع ببندند چشم می پوشی ذیرا معلوم می شود اینجا حریم عفاف است چشم طمع کور و دست خیانت کوتاه می شود . و یک حقیقت جاودانی این است که زن مسلمان باید آنچه در میان مردم رفت آمد کند که علائم عفاف ، سنگینی ،وقار و پاکی از آن هویدا باشد و با این صفت شناخته شود در این وقت از آنها مأیوس می گردند و می بینیم که جوانان ولگرد همیشه متعرض زنان جلف و سبک و عریان می گردندو مزاحم آنها می شوند.
4-    در برخی روایات بدین مضمون نقل شده که توجه مرد به زمین است و توجه زن به مرد پس زنان را در حصار خانه قرار دهید . خود صاحب کافی معتقد است که مقصود این است که هرچه زودتر آنها را در حصار ازدواج قرار دهید . ولی یک عده روایات دیگر وجود دارد که ممکن است آنها را توصیه اخلاقی به مردان نسبت به زنان آگاه باشند.

+نوشته شده در چهار شنبه 13 اسفند 1389برچسب:نگاه مرد وپوشش زن,عفت, حجاب,پوشش, نگاه هرزه,حریم,مطهری,زن و مرد,ساعت17:29توسط در پی نور | |

بهاربيست                   www.bahar-20.com 

وظیفه پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست که از خانه بیرون نروند ، زندان کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست ، در برخی از کشورها ی قدیم مثل ایران قدیم و هند چیزهایی وجود داشته است ولی در اسلام وجود ندارد .
پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خود نمایی نپردازند.

بهاربيست                   www.bahar-20.com


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 11 اسفند 1389برچسب:وظیفه پوشش زن,ساعت10:26توسط در پی نور | |

 

 
قرآن درباره حجاب تاکید فراوانی دارد و در ضمن آیات گوناگون آن را مورد عنایت و اهمیت خاص قرارداده است . اینک برخی ازاین آیات را با تفسیری کوتاه یاد آوری می کنیم.
1- (( یا أیهاالنّبی قل لأزواجک و بناتک و نساءالمومنین یدهین لیهن من بلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما ))
(( ای پیامبر !به همسران و دختران نت و زنان مؤمنان بگو : روپوشهایشان را پیرامون خود بپیچند که این کار برای آنکه به پاکدامنی و شایستگی شناخته شود تا مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است و خدای متعال آمورزنده و مهربان است .))
2-  «و اذا سَألتموهنَّ متاعاً فسئلوهُنَّ من وراء حجابٍ ذالکمُ أطمتر لقلوبکم و قلو بهنَّ »
« و هرگاه از زنان پیامبر چیزی خواستید از پی پرده از ایشان بطلبید که رعایت این کار برای آنکه دلهای شما و آنان پاکیزه بماند بسیار بهتر است.»
در آیه فوق ، خداوند متعال به مسلمانان امر می کند تا اگر از همسران پیامبر چیزی می طلبند ، از پس پرده و حجاب ، تقاضای خود را اظهار کنند.
3- « و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیة الاولی»
«و در خانه هایتان جای کیرید و همچون زنان عصر جاهلیّت نخست بشر ، به خود نمایی دست نزنید»
در آیه شریفه فوق خدای حکیم ، به زنان فرمان می دهد تا مأوا و مرکز فعالیت اصلی خویش را در خانه های خود قرار دهند و در همسر داری ،خانه داری ، تربیت فرزند خوب انخام وظیفه نمایند.

ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 12 اسفند 1389برچسب:حجاب و پوشش در آیات و روایات,زینت زن ,گوهر زن ,مطهری,,ساعت5:12توسط در پی نور | |

 

 عمده تریین محورهایی که میتوان از حضور زن در نهضت عاشورا برداشت کرد ،اینهاست:
 
1.صبروپایداری و مقاومت در برابر سختی ها و مصیبت ها ،چه در طول نهضت وچه پس از حادثه عاشورا.
2.شهامت و دلیری در افشای حقایق و گفتن سخن حق در برابرسلطه جائر که در اسلام ازبزرگ ترین جهادها محسوب میشود.
3.پیام رسانی و تبیین و روشنگری درطول سفر ،حتی پس ازبازگشت ازسفر کربلا به مدینه ،که نوسط حضرت زینب (س) ،ام کلثوم و دیگر بانوان اهل بیت انجام می گرفت.
4.کارهای پرستاری ،پشتیبانی ،امدادگری در روزعاشورا و صحنه های پس از آن.
5.روحیه بخشی و تشجیع نسبت به رزم آوران یا ترغیب مادران یا همسران شهدا به دفاع از امام و فداکاری در راه حق ،در عمل زنان اهل بیت وهمسر زهیر ،همسر مسلم بن عوسجه ، ام وهب ،همسر خولی و….
6.مدیریت درشرایط بحران ،که عمدتانقش حضرت زینب (س) بود،به عنوان قافله سالاراسیران و سرپرست کودکان و حفظ و مدیریت آن به مجموعه داغدار،در شرایط سخت دوران اسارت ودر مقابل نیروهای دشمن و کوچ دشوارشهر به شهرتارسیدن به شام و سپس به مدینه.
7 . تغییر ماهیت اسارت و تبدیل آن به آزادسازی انسانها و بیدارگری اذهان جامعه. زینب و ام کلثوم و فاطمه دختر امام حسین (ع) ،اسیران آزاد بخش بودند و ذهنیت مردم را نیز ازاسیران جنگی متحول ساختند.
 
  
8 . عمق بخشیدن به بعد تراژدیک حادثه ،که حاصل نفس حضورزنان و دختر کان در یک ماجرا است وتأثیر گذاری عاطفی صحنه های پس از عاشورا وبسیج عواطف به تفع جبهه حق .
9 . مراعات حدود الهی و عفاف و متانت یک زن مسلمان و متعهد،حتی در شرایط اسارت و زیر سلطه سربازان دشمن.
پای بندی به حجاب و عفاف
از جلوه های بارز زنان در حماسه عاشورا ، تعهد و پای بندی آنان به حرمت ها و احکام الله و مراعات مسائل حجاب و عفاف است.
 

+نوشته شده در چهار شنبه 10 اسفند 1389برچسب:,ساعت19:4توسط در پی نور | |

 

گستره معروف

ایمان به خدا متعال . ایمان به پیامبران (ص) .ایمان به امامان معصوم. ایمان به عدالت الهی . ایمان به ملائکه ........

 گستره نهی

کفر به اصول و فروع دین ترویج باطل. پشت پا زدن به ارزشهای اسلام........
 
در ادامه بخدانید جالب و آموزنده است .

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 9 اسفند 1389برچسب:گستره معروف,گستره نهی, استحکام خانواده,الفت,اخلاق ,ازدواج,ایمان , فرهنگ اسلامی , بسیج,ساعت16:58توسط در پی نور | |

 

 اگر چه امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین واجب دینی است و ضرورت اجتماعی است و ترک یا مسامعه در آنها حرام بوده و زیانهای فردی و اجتماعی ، مادی و معنوی فراوانی به دنبال خواهد داشت ولی اینها در صورتی است که تحت شرایط و مقررات خاصی انجام شود و با فقدان آن شرایط یا یکی از آنها امر به معروف و نهی از منکر وجوب و سودی نداشته و ترک و مسامحه در آنها حرمت و زیانی نخواهد داشت بلکه گاهی با عدم شرائط امر و نهی حرام و زیانبار است.
شرلیط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر
1. علم و آگاهی :  باید علم و آگاهی به معروف و مشروع بودن چیزی که امر می کند و آگاهی به منکر و زشت بودن چیزی که از آن منع می کند داشته باشد تا موجب گمراهی دیگران و مبتلای به امربه منکر و نهی از معروف نگردد.
2. موث و نتیجه بخش بودن : کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند باید بداند یا حد اقل احتمال بدهد که امر و نهی او نتیجه بخش است ولی اگر یقین دارد یا احتمال می دهد که اثر ندارد امرو نهی بر او واجب نیست .
3. اصرار و تکرار :  در صورتی اصرار بر امر به کار نیک و نهی از کار زشت بر کسی لازم است که بداند وی باز هم بر ترک واجب اصرار داشته و تصمیم دارد کار حرام را انجام دهد ولی ولی بدانند یا احتمال می دهد که او توبه کرده و از آن پس عمل واجب را انجام می دهد و کار زشت خود را تکرار می کند امرو نهی او واجب نیست و گاهی چون هتک احترام او است جایز نیست .
4.  ایمنی از ضرر و مفسده : وقتی امرو نهی واجب است که معلوم باشد یا گمان برود که امر و نهی کردن ضرر و فساد قابل توجهی برای جان ،مال ،ناموس ،آبرو و حیثیّیت امر کننده و نهی کننده یا مربوطین به او یا مسلمانان دیگر نداشته باشد . و حتی اگر یقین یا گمان به زیان و فساد آنها هم داده شود امرو نهی واجب نیست.
 
هدف از امر به معروف و نهی از منکر ارشاد و اصلاح و تکامل جامعه تا آنجا که امکان دارد باید از خشونت و به کار بردن اجبار خودداری شود و با حسن نیّت و دلسوزی و نصیحت و راهنمایی انجام شود و طوری با خلافکار رفتار گردد و سخن گفته شود که وجدان او بیدار شده و عقلش به قضاوت گرفته شود و عاطفه وی به کار افتد .
مراتب و مراحل امر به معروف و نهی از منکر
1.    اعرض قلبی ومبارزه منفی
2.    ارشاد و موعظه و زجر زبانی
3.    بکار بردن اعمال زور

+نوشته شده در چهار شنبه 9 اسفند 1389برچسب:,ساعت16:54توسط در پی نور | |

 

 

عنوان

گستره معروف

گستره نهی

اعتقادی

ایمان به خدا متعال . ایمان به پیامبران (ص) .ایمان به امامان معصوم. ایمان به عدالت الهی . ایمان به ملائکه و........

کفر به اصول و فروع دین  ترویج باطل. پشت پا زدن به ارزشهای اسلام.

عبادی

اهتمام به نماز به ویژه نماز اول وقت و نماز جماعت . اهتمام و کرم نگه داشتن سنگر نماز جمعه . پرکردن مساجد . دادن زکات ،خمس . حج . اعتماد و توکل به خدا . دعا . نیایش . یاد خدا در هرحال  تقوا و پرهیز گاری . ارج نهادن به     قر آن و تلاوت آن و..

روی آوردن به گناه و اصرار به گناه . روزه خواری . سهل انگاری در نماز و........

اخلاقی

احسان به پدر و مادر . عدالت و انصاف . برخورد خوش با دیگران . اخلاق و رفتار نیک . صد ق و راستی در گفتار و رفتار و......

دروغگویی غیبت کردن. حسد . لهو و لهب و لذت گرایی غیرمجاز و....

خانوادگی

ازدواج و تحکیم پیوند خانوادگی. الفت میان اعضاء خانواده. صله رحم . تربیت صحیح اسلامی فرزندان و.....

قطع پیوند خویشاوندی عقوق والدین . ترویج فساد و ابتذال فرهنگی در محیط خانواده

اقتصادی

کارکردن و زحمت کشیدن و به دنبال روزی حلال  و در آمد مشروع رفتن انفاق.قناعت و اقتصادی زندگی کردن.ایثار در امور مالی

احتکار . کم فروشی . بی انصافی و اجحاف بیشتری . کلاه برداری و تولید غیر استاندار با کیفیت پایین و....

اجتماعی

تعاون در بر و تقوا. خیر خواهی برای مسلمانان . گره گشایی و حل مشکلات برادران و خواهران ایمانی . انفاق و دستگیری از مستمندان.یتیم نوازی. سبقت در انجام کارهای خیر.

خیانت به دیگران . سوء استفاده از موقعیت اجتماعی . چشم چر انی و ایجاد مزاحمت . بی تفاوتی در مقابل رویدادهای اجتماعی . اختلاف افکنی و دو بهم زنی

 

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 8 اسفند 1389برچسب:مصادیق معروف و منکر,سیاسی, اعتقادی,اداری,نظامی,خانوادگی ,اخلاقی,عبادی,ساعت16:50توسط در پی نور | |

 

 

عنوان

گستره معروف

گستره نهی

اعتقادی

ایمان به خدا متعال . ایمان به پیامبران (ص) .ایمان به امامان معصوم. ایمان به عدالت الهی . ایمان به ملائکه و........

کفر به اصول و فروع دین  ترویج باطل. پشت پا زدن به ارزشهای اسلام.

عبادی

اهتمام به نماز به ویژه نماز اول وقت و نماز جماعت . اهتمام و کرم نگه داشتن سنگر نماز جمعه . پرکردن مساجد . دادن زکات ،خمس . حج . اعتماد و توکل به خدا . دعا . نیایش . یاد خدا در هرحال  تقوا و پرهیز گاری . ارج نهادن به     قر آن و تلاوت آن و..

روی آوردن به گناه و اصرار به گناه . روزه خواری . سهل انگاری در نماز و........

اخلاقی

احسان به پدر و مادر . عدالت و انصاف . برخورد خوش با دیگران . اخلاق و رفتار نیک . صد ق و راستی در گفتار و رفتار و......

دروغگویی غیبت کردن. حسد . لهو و لهب و لذت گرایی غیرمجاز و....

خانوادگی

ازدواج و تحکیم پیوند خانوادگی. الفت میان اعضاء خانواده. صله رحم . تربیت صحیح اسلامی فرزندان و.....

قطع پیوند خویشاوندی عقوق والدین . ترویج فساد و ابتذال فرهنگی در محیط خانواده

اقتصادی

کارکردن و زحمت کشیدن و به دنبال روزی حلال  و در آمد مشروع رفتن انفاق.قناعت و اقتصادی زندگی کردن.ایثار در امور مالی

احتکار . کم فروشی . بی انصافی و اجحاف بیشتری . کلاه برداری و تولید غیر استاندار با کیفیت پایین و....

اجتماعی

تعاون در بر و تقوا. خیر خواهی برای مسلمانان . گره گشایی و حل مشکلات برادران و خواهران ایمانی . انفاق و دستگیری از مستمندان.یتیم نوازی. سبقت در انجام کارهای خیر.

خیانت به دیگران . سوء استفاده از موقعیت اجتماعی . چشم چر انی و ایجاد مزاحمت . بی تفاوتی در مقابل رویدادهای اجتماعی . اختلاف افکنی و دو بهم زنی

 

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 8 اسفند 1389برچسب:مصادیق معروف و منکر,سیاسی, اعتقادی,اداری,نظامی,خانوادگی ,اخلاقی,عبادی,ساعت16:50توسط در پی نور | |

 

الف ) . در لغت : معروف  از ماد ه عرف به معنای شناخته شده و نیک و منکر از ماده انکار و نکر ناشناخته ، زشت و پلیدات که جمع آن منکرات و منا کر است .

ب ) . در اصطلاح : معروف نام هر کاری است که حسن آن توسط عقل یا شرع شناخته شود و منکر نام کاری است که شرع و عقل آن را ناپسند بشمارند.

 

+نوشته شده در چهار شنبه 7 اسفند 1389برچسب:امر به معروف , نهی از منکر , امر به معروف نهی از منکر,ساعت23:47توسط در پی نور | |

 

اگر مروری داشته باشیم به تاریخ انبیاء بزرگوار الهی از  آدم  (ع) تا حضرت محمد بن عبدالله (ص) در می یابیم که مهمتر ین مأموریت پیامبران خداوند امر به معروف و نهی از منکر بوده است ، به این معنا پروردگار عالم یک صد و بیست و چهار هزار رسول و نبی فرستاده برای برپا داشتن امر و به معروف و نهی از منکر


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 7 اسفند 1389برچسب:,ساعت16:46توسط در پی نور | |

نقش حساس و تعیین کننده نیروهای مخلص و سزاوار بسیجی در خنثی سازی توطئه های گوناگون استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده اسلام ناب محمد ی از سوی حضرت امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری و سایر مسئولین دلسوز انقلاب و نظام اسلامی مان همواره مورد تأکید ویژه بوده


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 6 اسفند 1389برچسب:,ساعت11:40توسط در پی نور | |

پیامبر اعظم (ص) میفرماید:
کسی که امر به معروف و نهی از منکر کندجانشین خداوند بر روی زمین و جانشین رسول خدا و جانشین کتاب خداست

+نوشته شده در چهار شنبه 8 اسفند 1389برچسب:,ساعت12:38توسط در پی نور | |

امام علی (ع)میفرمایند:
تمام کارهای نیک و جهاددر راه خدا در برابر امربه معروف و نهی از منکر مانند آب دهان است در کنار دریا

+نوشته شده در چهار شنبه 7 اسفند 1389برچسب:,ساعت10:37توسط در پی نور | |

 
امام صادق (ع)میفرماید:هرکس همسایه ای داردکه اهل معصیت است و او را نهی نمی کند در گناه او شریک است

+نوشته شده در چهار شنبه 6 اسفند 1389برچسب:,ساعت9:34توسط در پی نور | |

بهاربيست                   www.bahar-20.com

1-اِنَّ هذا القرآنَ يَهديِ لِلَّتي هِيَ اَقوَمُ

همانا اين قرآن به استوارترين راه هدايت مي‏کند. (الإسراء/9)

 

2-قال رسول‏الله صلّي ‏الله عليه و آله:

إذَا التَبَسَت عَليکُمُ الفِتَنُ، کقِطَعِ الليلِ المُظلِمِ فَعَلَيکُم بِالقرآنِ.

هنگامي که فتنه‏ها، همچون پاره‏هاي شب تاريک، شما را در خود فرو گرفت، بر شماست که ملازم قرآن شويد. (الکافي2/599؛ و تفسير العياشي1/2)

 

3-قال رسول‏الله صلّي ‏الله عليه و آله:

لَيسَ القرآنُ بِالتّلاوةِ وَ لاالعِلمُ بالرِّوايَةِ وَلکنَّ القرآنَ بالهِدايةِ وَ العِلمَ بالدّرايَةِ.

نه قرآن به تلاوت باشد و نه دانش به روايت وليکن قرآن به هدايت باشد و دانش به درايت. (کنزالعمّال1/550)

بهاربيست                   www.bahar-20.com


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 6 اسفند 1389برچسب:,ساعت10:28توسط در پی نور | |

 

1-قال رسول‏الله صلّي ‏الله عليه و آله:

يا عليّ سَيِّدُ الکَلامِ القرآنُ.

اي علي سرور کلام، قرآن است. (تفسير أبي‏الفتوح 2/319)

 

2-قال رسول‏الله صلّي ‏الله عليه و آله:

القرآنُ غِنيً لاغِني دُونَهُ و لافَقرَ بَعدَهُ.

قرآن، توانگري است که بالاي آن توانگري نيست و از پس آن فقري نيست. (تفسير أبي‏الفتوح 11/10-11)

 

3-قال رسول‏الله صلّي ‏الله عليه و آله:

فضلُ القرآنِ علي سائرِ الکلامِ، کَفَضلِ الله علي خلقِه.

برتري قرآن بر ساير سخنان، همانند برتري خداست بر بندگانش. (جامع‏الأخبار47؛ و تفسير أبي‏الفتوح1/10)


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 5 اسفند 1389برچسب:مقام قرآن , قرآن,احادیث, رسول‏الله ,علي ,,ساعت13:21توسط در پی نور | |

 

مردی خدمت رسول اکرم (ص) رسید . عرض کرد : یا رسول الله
بر من عملی بیاموز که خدا مرا دوست داشته باشد و مردم نیز مرا دوست داشته باشند
 و مال من زیاد گردد و بدن من سالم گردد و عمر بر من طولانی شود و با شما در قیامت محشور گردم . 

بهاربيست                   www.bahar-20.com


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 4 اسفند 1389برچسب:پیامبر,پند,مال ,عمرطولانی,صله رحم,صدقه,تقوا,ساعت15:31توسط در پی نور | |